Czynsz, usterki, uciążliwy lokator. Zarządca najmu rozwiąże problem


Autor: Inwestowanie w nieruchomości • 05 grudnia 2018 11:14
Fot. Shutterstock

Mieszkanie wynajęte, najemca zadowolony, przelewy regularne. Słowem sielanka i kłopotów brak. I tak się czasem zastanawiasz, za co właściwie ten zarządca najmu bierze pieniądze? Tymczasem lista problemów, z którymi się zmaga, a o których nie wie właściciel mieszkania jest imponująca.

- Teraz najwięcej problemów mamy z ogrzewaniem - komentuje Małgorzata Piskuła, dyrektor działu zarządzania najmem w biurze nieruchomości Nowodworski Estates. - Nie działa jeden kaloryfer albo awarii ulega całe ogrzewanie. Są problemy ze sterownikami, termostatami - wylicza. Czasem przyczyna jest banalna, np. nieodpowietrzony grzejnik, bywają poważniejsze usterki, do których trzeba już wezwać fachowca. Ale zwykle o większości takich problemów właściciel nieruchomości nie dowiaduje się nigdy. Płaci właśnie za to, by w drobnych sprawach nikt nie zawracał mu głowy. Za wszystko odpowiada zarządca najmu.

To stosunkowo nowy zawód w Polsce. Wymyślono go niegdyś w USA, niedawno przywędrował do Polski i cieszy się coraz większą popularnością. Rozwiązuje problemy tych, którzy mają po kilka nieruchomości, chcą zarabiać na wynajmie, a nie mają czasu lub fizycznych możliwości, by owym wynajmem zarządzać samodzielnie. Polacy coraz częściej inwestują w nieruchomości na wynajem, mają kilka mieszkań i etat, który nieco komplikuje sytuację. Gdy nieruchomości położone są w różnych częściach miasta lub całkiem innych miejscowościach bądź mieszkamy za granicą, komplikacje się piętrzą. Bo warto sobie uzmysłowić, że samo znalezienie najemcy to dopiero początek przygody z wynajmem mieszkania.

- Wczoraj mieliśmy problem z lodówką, która raczej grzeje zamiast chłodzić. Dziś mamy kolejne zgłoszenie: w jednym z mieszkań najemca narzeka na bardzo małe ciśnienie ciepłej wody - opowiada Piskuła. - Standardem są zatkane odpływy w umywalkach, prysznicach i wannach czy zepsuta słuchawka prysznicowa. Tych problemów jest cała masa, a zgłaszane co chwilą mogłyby właścicielowi nieruchomości przysporzyć poważnego bólu głowy - dodaje specjalistka z biura Nowodworski Estates.

Zwykle są to drobiazgi, czasem większe usterki. Właściciel nie dowie się na przykład także o cieknącej umywalce, nieszczelnym oknie, niedziałającej płycie grzewczej, zatrzaśniętych kluczach czy przegryzionych kablach. Nie ma też pojęcia o serwisach pieców gazowych i wizytach kominiarzy. Czasem do poważnego problemu urasta szybkie znalezienie dobrego fachowca, który potrafiłby usunąć usterki. Boom na rynku sprawił, że na niektórych czasem trzeba czekać i trzy tygodnie, najemca czekać jednak nie chce i nie może. Do tego dochodzą typowe obowiązki zarządcy najmu: sprawdzanie stanu mieszkania, rozliczanie mediów, dokonywanie płatności za prąd czy administrację.

  • 1
  • 2

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

×

Szukaj w serwisie